Gastenboek
|
|
Voor het laatst bijgewerkt:
14 juli 2016
Om te beginnen een mooie tekening
van Jaap de Wit, Schagen...... een tekening die goed laat
zien hoe de constructie van een stolp is.
Klik hier
voor veel foto's van het exterieur,
maar ook van het vierkant, de koegang, de dars enz.
van de stolp van Piet Sevenhuysen in de Fuik.
Met uitgebreide informatie waar alles voor diende en hoe er
gewerkt werd.......
|
De Kazerne - De geschiedenis van een
boerderij.
Lau Komen (die de Pagina
Anno 1982
verzorgd heeft) heeft de geschiedenis
van de boerderij waar hij geboren en opgegroeid is beschreven.
En dit verrijkt met veel foto's.
Deze boerderij: huisnummers Dorpsstraat 206, 208, 210, 212 en
214, werd in die tijd (1958) bewoond door 5 gezinnen.
Vanwege het grote aantal mensen dat er woonde kreeg de boerderij
de bijnaam De Kazerne.
Klik hier voor De Kazerne
|
Meer informatie over stolpen:
In de tweede
helft van de 19e eeuw laat de familie Frans in
Warmenhuizen drie boerderijen bouwen, die thans een
monumentenstatus hebben.
Een rijksmonument en twee provinciale monumenten. Alle drie
monumenten zijn afgebeeld en beschreven door
Dr K. Frans, Kring van Dorth, oktober 2014:
BOERDERIJEN WORDEN MONUMENTEN
Zie ook
pagina Familiefoto's:
familie Frans.
|
Door:
Nico Schrijver,
hoogleraar internationaal recht aan de
Universiteit Leiden en lid van de Eerste Kamer.
Eerder opgenomen als hoofdstuk in
het boekje "Een kijkje in de geschiedenis van Warmenhuizen",
uitgegeven in 1982 door Stichting Vrienden Oude Ursulakerk
Warmenhuizen, opgenomen in de Stolphoevereeks van het Westfries
genootschap.
Voetnoot bij het hoofdstuk
(1982):
Nico Schrijver werd in 1954 te
Warmenhuizen geboren. Na de Openbare Lagere School doorliep hij
het Murmullius Gymnasium te Alkmaar. Hij studeerde vervolgens
rechten aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Via zijn studie
en zijn werk als assistent bij het Polemologisch Instituut
specialiseerde hij zich in de problematiek van oorlog en vrede.
In 1978 werd hij uitverkozen tot jongerenvertegenwoordiger van
Nederland bij de Verenigde Naties te New York. Thans is hij als
wetenschappelijk medewerker Volkenrecht verbonden aan de
Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Groningse Universiteit.
Uit de klei gewassen, maar toch
ontaard:
Klik hier.
|
|
Bijlage van Vrij Nederland: 22
januari 1983:
Verkering in Warmenhuizen
Gebaseerd op een hoofdstuk uit de
doctoraalscriptie sociologie van
Jacqueline van Duin, dochter van Simon van Duin en Aagje
Bleeker.
In het artikel o.a.:
Hoe de rol van de kerk is overgenomen door de horeca. Waarom
meisjes meestal met zijn tweeën een danszaal betreden. De regels
voor het bestellen van pils. De functie van de disc-jockey. Het
thuisbrengen vroeger en nu. De eigenschappen van de populaire
jongen, De verdedigingstechnieken van het niet zo aantrekkelijke
meisje. En het doel waar het om draait: verkering. |
Zie ook Pagina
Kermisfoto's.
|
|
Verstuurd door dokter Stolp naar Jan Wildeboer.
|
Deze nota heeft gezorgd voor veel
speurwerk: wie was dokter Stolp en wie was Jan Wildeboer?????
Een simpele doktersnota (bedrag f
13,10) voor 12 geneeskundige voorschriften, 7 gedane visites en
het trekken van een kies.
Dat voert ons van de Grebmolen in Schoorldam, naar Tuitjenhorn,
Warmenhuizen.....
Kortom: de geschiedenis achter een
doktersrekening.
Nota dokter Stolp aan Jan Wildeboer, 1875
Een leuke aanvulling hierop is een
artikel van 3 november 1975:
Druk bezoek op honderd jaar oude Grebmolen.
Zie ook
Pagina
Familie Koorn: Pieter en Neeltje Wink.
|
Omhoog
|
In 1890 dient de directeur (H.W. Arkes) van de
paardentramweg Hoorn - Enkhuizen, bij de provincie Noord-Holland een plan in
voor een stoomtramlijn die van Haarlem via Alkmaar
en de Zijpe naar Schagen gaat. Dit loopt echter op
niets uit. In 1904 wordt de N.V. Noorder Stoomtramweg Maatschappij
opgericht en in 1910 wordt er begonnen met de aanleg
van het stuk Alkmaar-Schoorldam door een bedrijf uit
Egmond-binnen (kosten 57.945 gulden). Met het
gedeelte Schoorldam-Schagen wordt begonnen in 1912.
Eind maart 1913 is dit stuk klaar, maar kan nog niet
in gebruik genomen worden omdat de draaibrug over
het Noordhollands Kanaal bij Schoorldam nog niet
klaar is.
Op 30 augustus 1913 reed de eerste 'tram',
met personen en goederen. De lijn werd geëxploiteerd door de
HSM, de maximum snelheid was 35 kilometer per uur.
Na 1921 gingen de inkomsten sterk achteruit,
oorzaak: de opkomende autobusdiensten. Er werd
besloten het gedeelte door de Zijpe naar Schagen op
te heffen, op 7 oktober 1933 reed de laatste tram
richting Schagen.
Het goederen- en reizigersvervoer
Alkmaar-Warmenhuizen bleef. Dagelijks
waren er 7 ritten
goederen/personenvervoer, reistijd
ongeveer 30 minuten. Na de oorlog werd
het goederenvervoer meteen hervat,
daarna volgde het personenvervoer. Het
aantal reizigers was echter zo gering
dat dit vervoer stopte in 1947. Het
goederenvervoer werd voortgezet met één
rit per dag. En goederenvervoer was er,
vlak bij het station Warmenhuizen lag de
groenteveiling..... En alle groente
(hoofdzakelijk kool) moest vervoerd
worden. Het schiep ook werkgelegenheid
voor agrariërs die maar net het hoofd
boven water konden houden: in het
najaar/winter was er de gelegenheid om
bij 'de transport' te gaan en iets bij
te verdienen.
Zie
pagina
Agrarisch: Groenteveiling.
Het trammetje heeft gereden tot 1968,
een van de laatste ritten was een uitje met de
bejaarden van Warmenhuizen naar
Harderwijk.
In 1934 gebeurde er iets ten zuiden
van Schoorldam (waar de tram de N9
overstak richting Schoorl) een dodelijk
ongeluk. Ook hiervan vindt u foto's.
|
|
Krantenartikelen:
De opening van de Noorder Stoomtramweg
Alkmaar-Schagen 1913
Afscheid van de stationschef 1933
1938: Botsing tram tegen motorwagen
Een artikel uit De Duinstreek,
geschreven door Jouke Minkema:
De komst en het einde van een stoomtram.
Schoorldam |
|
|
|
Station Schoorl, aan de Damweg, 1928.
Hier stak de tram de weg over en ging met een bocht
richting Noordhollands Kanaal en vervolgens naar
Alkmaar.
m |
Station Schoorl. |
Station Schoorl, 1945 |
|
|
|
1917
Station Schoorl.
|
Station Schoorl,
rechts de Damweg richting Schoorl.
|
|
|
|
|
1935 |
Over de draaibrug in
Schoorldam.
|
1933 |
|
|
|
Het trammetje kruist
de Westfriesedijk in Schoorldam |
Café Tramhalte, in
Schoorldam (hoek Westfriesedijk/Kanaalweg), 1930
|
Café Tramhalte.
Zie
Familie Snoek.
|
|
|
|
|
|
|
Het spoorlijntje ten
zuiden van de Oudewal, richting Schoorldam. Op de
achtergrond Oudewal-Oost met de gasfabriek.
|
|
|
Hieronder drie foto's
met op de achtergrond het station in
Warmenhuizen.
Op de voorgrond rechts Zwarte Pad en links het
spoorlijntje.
|
|
|
|
1965
Uiterst links het station Warmenhuizen, rechts de
groentenveiling en het veilingkoffiehuis
(nu Bolletjescafé de Klok).
|
1966
Vanuit het westen.... |
Het station vanuit het
oosten gezien, op de achtergrond de Oudewal. |
Drie foto's van het
station in Warmenhuizen....... aan de Stationstraat......
Het station is er nog steeds, maar is nu woonhuis.
|
|
|
|
Het station omstreeks
1915: wachtende passagiers plus een koe!
|
Rond 1920.
Op de achtergrond de watertoren.
|
7 oktober 1933: de
laatste tram naar Schagen, In het midden:
stationschef Kutterink, rechts conducteur van Dok.
|
|
|
|
1941: Station Warmenhuizen,
met weer de watertoren op de achtergrond. Zie de foto hieronder:
de bouw van de watertoren t.b.v. de tram
|
1942: Station Warmenhuizen,
|
|
|
|
|
De bouw van de
watertoren
(zie hierboven).
|
|
|
|
|
|
|
Rond 1928: de 500ste spoorwagen met kool van de Fa.
Kalverdijk.
Achter: Piet Quant, Jan van Rijn en Schipper Jan
Schrijver.
Daarvoor: Broer Groot, Hein Kemper, Kees Bas,
Kees Kemper, ??, Uul Slot, Lou Kalverdijk, Ab Barten,
Piet Berkhout, Niek Pronk, Arie de Groot en Piet
Pronk.
Voor: Puck Kutterink, Jan Slikker en Henk Kutterink.
Het jongetje voor Arie de Groot is Tinus de Groot. |
Rond 1930,
Rechts de opslagloodsen (later koelhuizen) van de
Firma Gert Sevenhuysen en de Firma Lou Kalverdijkk. |
De laatste
goederentram (1967) brengt kool uit het koelhuis van
Sevenhuysen naar Duitsland.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de deur met sigaret:
J. Nannes (Snuf), om zijn hals een streng touwtjes
om de zakken mee dicht te stikken.
|
Het koelhuis van
Sevenhuysen,
achter de veiling. |
|
|
|
|
Station Krabbendam
(aan de noordkant van Krabbendam).
Op de foto: J.C. Biersteker,
Gre Blankman en Dirk Smit.
|
|
Terug naar Het Trammetje
Krantenartikel:
De laatste rit van het trammetje, 27 juni 1967
|
|
|
|
|
|
|
|
In het midden H.
Slikker van de Moriaan. Rechts van hem Betje Filmer.
|
Rechts Piet Vergaaij,
in het midden ? de Wit. |
|
|
|
Schoorldam, bij Café Tramhalte. |
Een foto gemaakt vanuit het trammetje terwijl het de
Helderseweg oversteekt.
|
En toen was het echt voorbij....
Oktober 1969: het afgraven van de
spoorlijn.
Links: de nieuwe boerderij van Jan Kraakman aan de Kanaalweg.
Zie ook pagina
Ruilverkaveling.
|
Terug naar Het Trammetje
|
|
|
|
Verkeersbord bij de onbewaakte trambaanovergang
bij Schoorldam, waar in 1934 vier
auto-ongelukken plaatsvonden. Bij het laatste
ongeluk kwamen de 3 wielrenners om het leven. |
September 1934
Drie wielrenners gedood bij auto-ongeluk.
Klaas van Neck en zijn collega's Reynders en Hoevens
in hun auto door tram bij Schoorldam verpletterd
|
De plaats van het
ongeluk:
De oversteek van de tram richting Schoorl, rechts
het Noordhollands Kanaal.
Op de achtergrond ziet
u boven de bomen uit de schoorsteen van de
steenfabriek.
|
|
|
|
Hierboven drie foto's van het
wrak van de auto.
|
|
|
|
|
Terug naar Het Trammetje
|
|
Er waren veel café's in Schoorldam....
Een paar jaar geleden is er een reactie gekomen van de kleinzoon
(Dick) van een van de uitbaters van café Tramhalte,
Dirk Snoek. Hij zond een collage mee over het café en zijn
familie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een
trouwfoto (12-09-1908, Hilversum)
van mijn grootouders Dirk Snoek en Riek Hageman.
(Zie ook
pagina
Trouwfoto's)
|
1910: Riek Hageman,
echtgenote van Dirk Snoek,
later getrouwd met Jan van Aerde. |
|
Bovenstaande
foto is genomen in café De
Tramhalte, Kanaalweg 1 te Schoorldam.
V.l.n.r.:
Nico Schermer Sr. , geboren 10-02-1904, Den Haag en overleden
7-12-1980, Den Haag; getrouwd met Alie Snoek.
Henk Snoek, geboren 18-10-1918, Den Haag, zoon van vader Dirk
Snoek en Riek Hageman (Dirk heeft gewoond in café De Tramhalte
van
14-06-1929 tot zijn overlijden 2-12-1932). Zijn vrouw Riek
Hageman, heeft gewoond in café De Tramhalte van 14-06-1929 t/m
afhandeling openbare verkoop van de Tramhalte. Op 16-03-1933 is
Riek verhuist naar de Cuypstraat 112 te Den Haag. Henk is
getrouwd op 14-01-1942 met Riek den Hollander te Rijswijk. Henk
(71) is overleden op 8-11-1989 te Woerden.
Ida Snoek,
geboren 03-09-1921, Den Haag. Zij (93) leeft nog steeds
zelfstandig in Den Haag, Pasteurstraat. Nicht Rita Schermer en
ondergetekende neef Dick Snoek zorgen goed voor Ida Debeus-Snoek.
Alie
Snoek, geboren 17-06-1909 te Bussum, gewoond in café De
Tramhalte van 14-06-1929 t/m 20 maart 1930 en is verhuisd
naar de Beetsstraat 242 te Den Haag. Alie is overigens
teruggekomen naar de Gemeente Warmenhuizen om daar op
20-11-1930 te trouwen met Nico Schermer Sr. – Alie
Schermer-Snoek (85) is overleden op 29-10-1994 te Den Haag.
Opmerking:
Het vierde
kind Louis Snoek, geboren 22-02-1911, Amersfoort staat niet
op de foto. Louis heeft gewoond in café De Tramhalte van
14-06-1929 t/m 27 december 1932 en is ook verhuisd naar de
Beetsstraat 242 te Den Haag.
Alie,
Louis, Henk en Ida zijn vier kinderen van Dirk Snoek en Riek
Snoek-Hageman. Henk is mijn vader.
(Met dank aan) Dick
Snoek
2010 |
Meer over Schoorldam en Café
Tramhalte: Pagina Schoorldam. |
|
|
|
Gerrit Hartland is in 1930 geboren
in Koedijk.
Toen hij 9 jaar was verhuisde het gezin naar Schoorldam, naar
een nieuw huis vlak bij het Noordhollands Kanaal (zijn vader was
visser).
In 1953 emigreert hij naar Australië.
Gerrit heeft een boek geschreven waarin hij zijn leven als
kind in Koedijk en Schoorldam beschrijft,
de school, godsdienst en uiteraard de oorlog, die hij als kind
van dichtbij meegemaakt heeft
(de bombardementen op de Schoorldammerbrug).
Dit alles gaat vergezeld van
foto's en van aquarellen van zijn hand.
Van dit boek is een (PDF-)document
gemaakt voor deze site (uiteraard in het Nederlands).
Originele Engelse versie:
Life below
Sealevel Tot slot twee
jeugdfoto's van Gerrit en zijn oudere zus Riek (Hendrika).
|
|
Commandanten van
de brandweerpost van de Gemeente Warmenhuizen:
|
P. Sevenhuysen Gzn |
|
|
|
P. Quant |
1943-1956 |
|
|
P. Stam |
1956-1969 |
|
|
P. Sevenhuysen |
1969-1986 |
|
|
K. Quant |
1986-1990 |
|
|
A. Pronk |
1990-1997 |
|
|
N. Groot |
1998-2004 |
|
|
E. Burger |
2004- |
|
Na K.
Quant werd het Brandweer Harenkarspel en
kwam er een algemeen commandant boven
de plaatselijke korpsen te staan. Eerst uit
eigen gelederen, later via opgeleide
beroepsmensen.
Daarna
werd de brandweer onderdeel van zogenaamde
veiligheidsregio's en
is de commandostructuur totaal veranderd. De
top van de regio's bestaat uit
beroepsmensen.
Foto van het Warmenhuizer brandweercorps genomen ter gelegenheid
van het veroveren van de Oterleker brandweerstaf,
19 januari 1957.
De foto is gemaakt voor de Brandweerkazerne in de Stationstraat.
Pagina
Dorpsgezichten: centrum
tot Moriaan.
Boven v.l.n.r.: Piet Blokker, J. Swan, T. de Groot, Henk Heman, Martien de
Ruiter,
Hik Stam, Louis Robert.
Onder: Jaap Delver, K. Nannes, P. Smit, J. Mijlhoff, J.
Houtkooper, A. Smit, Piet Sevenhuysen, Piet Stam, Ger Nieuwland, G.
v.d. Molen, Klaas Quant, Ben Stam, Frans Stam, Piet Suiker.
Hoe is het als je vader
commandant van de vrijwillige brandweer is?
Hieronder het verhaal van Henk-Jaap Sevenhuysen, eerste
klas lagere school, 7 jaar, juni 1976.
Uit: ons LOS-ertje (schoolkrant
van de Openbare Lagere School):
Van de
brant
Begin jaren 60:
De brandweerpompen worden hier gebruikt om de Professor
Pasveer-vijver vol te spuiten met slootwater.
De vijver was een gemeentelijk project, vandaar het gebruik van
de gemeentelijke brandweerpompen.
Op de achtergrond: Lex Ruyter.
Zie ook Pagina agrarisch:
Veeteelt:
Koeien op het land van P. Sevenhuysen, met het
Bosman-molentje en de Pasveer-vijver.
Een bezoek van het corps aan
een bevriend vrijwilligerscorps
in Helferskirchen, Duitsland,
28-4-1984
Terug naar
brandweer en branden
19
oktober 1974
Krantenartikelen:
9 oktober 1974:
Boerderijschuur in as.
22 oktober 1974:
Ik zal mijn vee moeten opruimen
(door Jouke Minkema).
Terug naar
brandweer en branden
Fabriekstraat 55 werd toen bewoond
door mevrouw Meijer, die gelukkig snel in Huize Angela terecht
kon, het verbrande huis is later verkocht aan de Fam. Bruin. Het
was flink koud en de weg was spekglad.
De laatste foto is gemaakt vanuit
het raam van Fabriekstraat 51: toeschouwers van de brand........ o.a. Kees Roozendaal en 'Studio'.
Terug naar
brandweer en branden
De stolp werd toen bewoond door de
familie Kavelaar, daarvoor door de familie Zoon (zie
pagina Dorpsgezichten) en is
totaal verbrand. |
|
|
|
Op de foto links is de brand net ontstaan, let op de volle maan
boven het huis van de buren (Oudewal 88)! Het gaat snel, deze
foto's zijn vrij kort na de vorige foto gemaakt. |
|
|
|
De stolp is niet meer te redden, de aandacht wordt nu gericht op
het buurhuis dat er maar een paar meter vanaf staat. |
|
|
Op deze luchtfoto's is de ravage te zien. Ook is duidelijk te
zien hoe dicht het buurhuis ernaast stond.
De eerste foto is gemaakt vanaf het zuiden, met linksboven de Westfriesedijk.
De tweede foto is gemaakt vanaf uit het noorden: rechts de
Westfriesedijk, midden boven de Oudewal. Deze foto is veel later
gemaakt, de fruitbomen staan al in bloei!!!! |
|
Een artikel
uit de Alkmaarsche Courant, 7 februari 2003. |
Terug naar
brandweer en branden
|
|
Brand in de Krankhoorn,
rond de kermis 1948.
|
|
|
|
|
Terug naar
brandweer en branden |
|
|
|